نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دیدانگار

به نقل از بهداشت نیوز، احتمالا فکر کنید پوکی‌استخوان یک بیماری مربوط به افراد سالمند است؛ اما حقیقت‌های شگفتی برانگیزی وجود دارد که افراد در همه سنین باید از آنها مطلع باشند.

حقیقت اول: پوکی‌استخوان در هر سنی می‌تواند رخ دهد

ما زیاد تر پوکی‌استخوان را مربوط به بالارفتن سن می‌دانیم؛ اما حقیقت این است که مسیر اغاز این عارضه زیاد سریعتر و در سنین پایین‌تر اغاز می‌بشود. استخوان‌های ما در ۳۰ سالگی به نهایت تراکم و قوت خود می‌رسند. بعدازاین سن اساسی، فرایند طبیعی تخریب استخوان اغاز می‌بشود و سرعتش زیاد تر از راه اندازی استخوان‌های تازه است. یعنی در دهه ۲۰ و اغاز ۳۰ زندگی خود هر چه تراکم استخوانی بیشتری داشته باشید، در سال‌های بعدی زندگی خود در برابر ریسک پوکی‌استخوان مجهزتر خواهید می بود. فراهم‌کردن این ذخیره استخوانی در سنین جوانی به شما این قوت را می‌دهد تا با استخوان‌های محکم‌تر و نیرومندتری به بین‌سالی داخل شوید و هر چه سنتان بالاتر می‌رود، استخوان‌های سالم‌تری داشته باشید.

مواد مغذی همانند کلسیم، ویتامین D و پروتئین با هم همانند یک تیم کار می‌کنند تا توده و تراکم استخوان تشکیل کنند. اما شما برای فعال‌کردن روال رشد استخوان تازه به فعالیت بدنی و ورزش با وزنه هم نیاز دارید. تمرینات پُرشدت ورزشی همانند دویدن و پریدن و تمرینات بدنسازی هر دو برای استخوان‌سازی و نگه داری تراکم استخوان مهم‌اند

ادامه مطلب
برای بهبود گردش خون این مواد غذایی و ویتامین ها را مصرف کنید

مبنا پیشگیری از پوکی‌استخوان از دوران کودکی و نوجوانی اغاز می‌بشود. به همین علت مهم است که بچه‌ها به‌قدر کافی کلسیم و ویتامین D دریافت کنند و فعالیت‌های بدنی منظم داشته باشند تا استخوان‌هایشان تا جایی که امکان پذیر قوی و متراکم شوند. احتمالا شگفتی کنید اگر بدانید حتی جوانان در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود نیز می‌توانند به پوکی‌استخوان دچار شوند.

این اتفاق برای افرادی که دچار بیماری‌ها یا عوارضی می باشند به گمان بیشتری امکان پذیر رخ دهد. برای مثالً افرادی که دچار اختلال بی‌اشتهایی عصبی می باشند، در هر سنی که می باشند به گمان زیادً به‌شدت دچار عوارض استخوانی خواهند شد. داشتن عادت‌های سالم از سنین پایین می‌تواند بعداً نتایج دیدنی و حیاتی برای سلامتی داشته باشد.


حقیقت دوم: شما همیشه هم نمی‌توانید فهمید ضعیف‌شدن استخوان‌های خود شوید

پوکی‌استخوان یک عارضه موذی است و به همین علت آن را بیماری خاموش می‌نامند؛ به این علت امکان پذیر شما بدون این که بدانید یا علامتی داشته باشید دچارش شوید. زیاد از افراد نمی‌دانند که استخوان‌هایشان به‌اندازه خطرناکی ضعیف و نازک شده تا وقتی که به‌صورت غیرمنتظره‌ای زمین می‌خورند یا دچار حادثه‌ای خواهد شد که استخوان‌هایشان می‌شکنند یا بهتر بگوییم خُرد خواهد شد. بعد شما نمی‌توانید چشم به راه بمانید تا علائم به شما هشدار دهند.

اگر تردید دارید، تست سنجش تراکم استخوان با مشورت پزشک می‌تواند شما را فهمید حالت استخوان‌هایتان کند. عمل های پیشگیرانه پیش از این که هر گونه شکستگی استخوانی رخ دهد با اهمیت ترین کاری است که باید انجام دهید.

ادامه مطلب
مراسم عروسی مرد ۱۰۳ ساله کرجی + عکس_دیدانگار


حقیقت سوم: مردها هم دچار پوکی‌استخوان خواهد شد

این باور زیاد رایج است که فقط خانم‌ها دچار پوکی‌استخوان خواهد شد، خصوصاً سپس از یائسگی. اما آقایان هم مستعد این عارضه استخوانی می باشند. در واقع، تقریباً یک‌پنجم از موارد پوکی‌استخوان مربوط به آقایان بالای ۵۰ سال است. در رابطه مردها، پایین آمدن سطح تستوسترون با اهمیت ترین عامل ابتلا به پوکی‌استخوان و ضعیف‌شدن استخوان‌ها با بالارفتن سن است.

هرچند گمان پوکی‌استخوان برای خانم‌های یائسه زیاد تر است؛ اما آقایان نیز درصورتی‌که تراکم استخوان‌های خود را در سنین پایین‌تر نگه داری نکرده باشند، بعداً به مشکل خواهند خورد؛ به این علت پوکی‌استخوان فقط یک بیماری مربوط به خانم‌های سن بالا نیست و می‌تواند افراد را در هر سن و جنسیتی دچار کند، خصوصاً آنهایی که ریسک فاکتورهایش را دارند.

ادامه مطلب
رونمایی از تراشه وای‌فای و بلوتوث اختصاصی اپل تا وقتی نامعلوم به تأخیر افتاد


حقیقت چهارم: نوشابه‌های رژیمی هم برای استخوان‌هایتان زیان اور است

دلنشین است بدانید یک سری مطالعات نشان داده‌اند بین نوشیدن مقدار زیاد کولا و پایین‌بودن تراکم استخوان ربط وجود دارد که می‌تواند ریسک شکستگی استخوان را افزایش دهد. یقیناً ما در رابطه مصرف روزانه زیاد تر از سه قوطی کولا در روز سخن بگویید می‌کنیم. علت این ربط تا این مدت کاملاً اشکار نشده است؛ اما محققان می‌گویند امکان پذیر اسید فسفریک حاضر در کولا در نحوه جذب کلسیم در بدن تاثییر بگذارد و بدین‌طریق سلامت استخوان‌ها را به خطر بیندازد.

مسئله دلنشین‌تر ماجرا اینجاست که اطلاعات به‌دست‌آمده نشان خواهند داد دیگر نوشابه‌های گازداری که اسیدفسفریک ندارند، همانند کولا برای سلامت استخوان‌ها زیان اور نیستند ( یقیناً به‌شرط مصرف در حد اعتدال). این قضیه نیاز به مطالعات گسترده‌تری دارد؛ اما تأکیدی بر این است که انتخاب‌های غذایی ما چه مقدار بر سلامت استخوان‌هایمان تاثییر می‌گذارند.


حقیقت پنجم: آنورکسیا به مقدار بسیاری ریسک پوکی‌استخوان را بالا می‌برد

داشتن افتوزن می‌تواند علتکاهش تراکم استخوان بشود. اما زیاد از افراد نمی‌دانند که افت تراکم استخوان ناشی از آنورکسیا، شدیدتر و جدی‌تر است، خصوصاً در نوجوانان. ۵۰ درصد از خانم‌هایی که سابقه آنورکسیا دارند دچار پوکی‌استخوان خواهند شد. این مشخص می کند نگه داری وزن سالم و متعادل تا چه اندازه مهم است. اختلالات خوردن می‌توانند اثرات دائمی بر ساختار استخوان و در نتیجه سلامتی بگذارند.

ادامه مطلب
قابلیت Jump Ahead در دسترس کاربران یوتوب پریمیوم قرار گرفت_دیدانگار


حقیقت ششم: سیگارکشیدن ریسک شکستگی استخوان را بالا می‌برد

زیاد تر افراد اثرات مخرب سیگار بر قلب و ریه‌ها را می‌دانند؛ اما زیاد از افراد از تاثییر این عادت ناسالم بر سلامت استخوان آگاه نیستند. تحقیقات نشان داده‌اند چه افرادی که اکنون سیگار می‌کشند و چه افرادی که قبلاً سیگاری بوده‌اند در قیاس با افراد غیرسیگاری زیاد تر امکان پذیر به شکستگی‌های استخوان دچار شوند، چرا؟ نیکوتین و دیگر ترکیبات سمی حاضر در دود سیگار می‌تواند کارکرد نرمال سلول‌های استخوانی را مختل کند و در نتیجه به‌مرورزمان توانایی بدن برای ساختن بافت‌های تازه استخوانی کمتر می‌بشود.

سیگارکشیدن بر مقدار جذب کلسیم بدن تاثییر می‌گذارد و تداوم استحکام و تراکم استخوان‌ها نیز به کلسیم وابسته است. خانم‌هایی که سیگار می‌کشند، استروژن کمتری دارند که می‌تواند علتسرعت گرفتن افت تراکم استخوان بشود، خصوصاً سپس از یائسگی که استروژن به طور طبیعی کم شدن می‌کند. فرقی نمی‌کند مکانیسمی که این بین وجود دارد دقیقاً چطور است؛ آشکار است که ترک عادت سیگارکشیدن چه مقدار به سود سلامتی است.

ادامه مطلب
اندوخته‌گذاری گوگل در رقیب استارلینک برای اراعه اینترنت ماهواره‌ای در تلفنها

برای پیشگیری از پوکی‌استخوان، سبک زندگی زیاد مهم است

برای این که در همه طول عمرتان از استخوان‌های خوب و محکمی منفعت‌مند باشید، ملزوم است تغذیه‌تان سالم باشد، به طور منظم ورزش کنید و یک سبک زندگی سالم داشته باشید. مواد مغذی همانند کلسیم، ویتامین D و پروتئین با هم همانند یک تیم کار می‌کنند تا توده و تراکم استخوان تشکیل کنند. اما شما برای فعال‌کردن روال رشد استخوان تازه به فعالیت بدنی و ورزش با وزنه هم نیاز دارید. تمرینات پُرشدت ورزشی همانند دویدن و پریدن و تمرینات بدنسازی هر دو برای استخوان‌سازی و نگه داری تراکم استخوان مهم‌اند.

این چنین ملزوم است بدانید برخی از بیماری‌ها، مصرف یک سری از داروها و تغییرات هورمونی نیز می‌توانند افت تراکم استخوان را شدت بخشند. برای برسی حالت تراکم استخوانی‌تان و این که تا چه اندازه در معرض افت تراکم استخوان هستید با پزشکتان مشورت کنید و مطابق پیشنهاد‌های او غربالگری‌ها را انجام دهید. شما به یک برنامه مناسب از جهت تغذیه و ورزش نیاز دارید تا ریسک فاکتورهای خاص خودتان از جهت پوکی‌استخوان را تحت کنترل بگیرید.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع