نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دیدانگار

به نقل از بهداشت نیوز همه می دانند که داروها تاریخ مصرف دارند و نمی توان برای همیشه آنها را نگه داشت اما زیاد افراد در موقع منفعت گیری، وسوسه می شوند و ترجیح می دهند این مسئله مهم را فراموش کنند.

قرص و شربت چه وقتی فاسد می بشود؟

تاریخ انقضا به چه معناست؟

 به نقل از دراگز تاریخ انقضا آخرین روزی است که سازنده قوت و ایمنی کامل یک دارو را ضمانت می کند. تاریخ انقضای دارو بر روی برچسب های زیاد تر داروها، از جمله مکمل های نسخه ای، بدون نسخه (OTC) و رژیمی (گیاهی) وجود دارد. تولیدکنندگان داروی مطابق قانون موظفند تاریخ انقضا را روی محصولات تجویزی قرار دهند.

به دلایل قانونی و مسئولیتی، تولیدکنندگان پیشنهاد هایی در رابطه پایداری داروها در شرایط انقضای اولیه دارو اراعه نمی کنند. با این حال، برای اکثر داروها، فقط یک تاریخ دلخواه، طبق معمولً ۱ تا ۵ سال است که سازنده برای آزمایش پایداری دارو انتخاب می کند. بعد از باز شدن ظرف دارو بعد از تشکیل، آن تاریخ انقضا دیگر ضمانت نمی بشود.

تاریخ انقضای دارو چطور تعیین می بشود؟

تاریخ انقضای یک دارو با منفعت گیری از آزمایش پایداری تحت شیوه های تشکیل که توسط سازمان غذا و دارو تعیین شده است، تخمین زده می بشود. محصولات دارویی که به بازار اراعه می شوند طبق معمولً دارای تاریخ انقضا می باشند که از زمان تشکیل بین ۱۲ تا ۶۰ ماه طول می کشد. هنگامی که ظرف مهم باز می بشود، چه توسط بیمار یا پزشک که دارو را تجویز می کند، دیگر نمی توان به تاریخ انقضای مهم روی ظرف مطمعن کرد..

آخرین مطالب
ادامه مطلب
اپل اتهامات اپیک گیمز مبنی بر عدم اجرای حکم دادگاه را رد کرد_دیدانگار

در داروخانه، شرایط ممنوعیت مصرف زیاد تر بر روی برچسب بطری دارویی که به بیمار داده می بشود، درج می بشود. این تاریخ ها زیاد تر می گویند “سپس از … منفعت گیری نکنید” یا “سپس از… دور بریزید” و ثبت آن ها توسط شرکت داروسازی الزامی است. این تاریخ ها طبق معمولً یک سال از تاریخ پر کردن است. اما چرا این تاریخ های انقضا متفاوت است؟

به حرف های شرکت ها ی سازنده، بعد از باز شدن بطری مهم نمی توان ارامش دارو را ضمانت کرد. گرما، رطوبت، نور و دیگر عوامل ذخیره سازی می توانند بر پایداری تأثیر بگذارند.

داروخانه‌ها، چه خرده‌فروشی‌ها و چه بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و مصرف‌کنندگان، سالانه مبلغ بسیاری دارو را بر پایه تاریخ انقضای مهر شده روی بطری‌های انبار دور می‌اندازند. در واقع، بیمارستان ها به تنهایی سالانه بیشتر از میلیون ها تومان دارو را دور می ریزند.

قرص و شربت چه وقتی فاسد می بشود؟

آیا مصرف داروهای تاریخ مصرف قبل بی خطر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پیشنهاد می کند که هیچ زمان داروها را بیشتر از تاریخ انقضا مصرف نکنید چون با تعداد بسیاری از متغیرهای ناشناخته خطرناک است. برای مثال، نحوه نگهداری داروی شما قبل از دریافت، ترکیب شیمیایی و تاریخ تشکیل مهم، همه انها می توانند بر قوت دارو تأثیر بگذارند.

آنتی بیوتیک تتراسایکلین یکی از این موارد است. گزارش‌هایی انتشار شده است که مصرف تتراسایکلین فاسد را با نوعی صدمه کلیوی معروف به «سندرم فانکونی» مرتبط کرده است.

به نظر می رسد اشکال دوز جامد، همانند قرص ها و کپسول ها، بعد از تاریخ انقضا پایدارتر می باشند. داروهایی که در محلول یا به طور سوسپانسیون بازسازی شده وجود دارند و نیاز به نگهداری در یخچال دارند (همانند سوسپانسیون آموکسی سیلین )، در صورت منفعت گیری بعد از گذشتن تاریخ مصرف ، امکان پذیر قوت ملزوم را نداشته باشند. از دست دادن قوت دارو می تواند یک نگرانی عمده برای سلامتی باشد، به خصوص در زمان درمان عفونت با آنتی بیوتیک. علاوه بر این، مقاومت آنتی بیوتیکی امکان پذیر با داروهای کم قوت تشکیل بشود.

ادامه مطلب
آخر یک رؤیا؛ پروژه خودروی اپل انگارً لغو شد

داروهایی که به طور محلول وجود دارند، به اختصاصی داروهای تزریقی، اگر محصول رسوب تشکیل کرد، کدر شد یا تحول رنگ داد، باید دور ریخته شوند. داروهای مایع همانند محلول‌های چشمی یا گوش، مایعات خوراکی یا محلول‌های موضعی امکان پذیر در طول زمان دچار تبخیر حلال‌ها شوند. داروهای تاریخ مصرف قبل که حاوی مواد نگهدارنده همانند قطره های چشمی می باشند، امکان پذیر بعد از تاریخ انقضا ناایمن باشند. نگهدارنده های قدیمی امکان پذیر علترشد باکتری در محلول شوند.

آیا می توانید از اپی نفرین منقضی شده منفعت گیری کنید؟

اپی نفرین یک ماده شیمیایی ناپایدار در معرض انقضا است. سازنده گفتن می کند که اتوانژکتورهای اپی نفرین نباید بعد از تاریخ انقضا منفعت گیری شوند چون نشان داده شده است که اپی نفرین قوت خود را از دست می دهد. این دارو در موقعیت های تهدید کننده زندگی همانند آنافیلاکسی، یک عکس العمل آلرژیک تهدید کننده زندگی، نیش حشرات، یا داروها منفعت گیری می بشود. امکان پذیر یک تهدید بزرگ برای سلامتی یا خطر مرگ در ربط با اپی نفرین منقضی شده باشد.

کدام داروها بعد از تاریخ انقضا بی خطر می باشند؟

واقعاً هیچ راهی برای تشخیص بی خطر بودن یک دارو وجود ندارد مگر این که از نظر تاثیرگذاری آن آزمایش بشود، اما در اینجا برخی از عمل های عاقلانه وجود دارد:

انسولین برای کنترل قند خون در دیابت منفعت گیری می بشود و امکان پذیر بعد از تاریخ انقضا در معرض تخریب قرار گیرد.

نیتروگلیسیرین خوراکی، دارویی که برای آنژین (درد قفسه سینه) منفعت گیری می بشود، امکان پذیر بعد از باز شدن بطری دارو، به شدت قوت خود را از دست بدهد.

واکسن ها، مواد بیولوژیکی یا فرآورده های خونی نیز امکان پذیر بعد از رسیدن به تاریخ انقضا در معرض تخریب سریع قرار گیرند.

یک بازدید اشاره کرده است که آنتی بیوتیک های قدیمی تتراسایکلین، عوامل شیمی درمانی، داروهای ضد ویروسی، آمینوگلیکوزیدها و داروهای ضد تشنج امکان پذیر تبدیل سندرم فانکونی (نوعی مشکل کلیه) شوند.

ادامه مطلب
دادگاه کالیفرنیا بخشی از اتهامات علیه ابزارهای هوش مصنوعی را رد کرد

داروهایی که قدیمی به نظر می رسند و درب آن ها باز شده است داروهای پودری یا در حال فرو ریختن، داروهایی با بوی قوی، یا داروهای خشک شده (همانند پمادها یا کرم ها) باید همیشه دور ریخته شوند، تاریخ مصرف آنها قبل باشد یا خیر.

داروهای تزریقی تاریخ مصرف قبل را دور بریزید. اگر تاریخ مصرف آن منقضی شده است یا نه، اگر کدر، تحول رنگ یا دارای ذرات شناور قابل مشاهده است، همیشه تزریق را دور بریزید.

شربت ها و قطره های باز شده دیگر تا زمان تاریخ مصرفشان قابل منفعت گیری نیستند. اما از کجا می توان فهمید که بعد از باز کردن این داروها تاچه وقتی می توان از آن ها منفعت گیری کرد؟

در جواب به این سوال باید یادآور شد که در راهنمای منفعت گیری تعداد بسیاری از محصولات این مسئله نیز درج شده که بعد از باز کردن آن، تا چه وقتی می توان از آن منفعت گیری کرد. این چنین می توانید زمان خرید دارو این چنین اطلاعاتی را از داروخانه بگیرید. بهتر است برای فراموش نکردن تاریخ باز شدن دارو، تاریخ موردنظر را روی خود آن بنویسید.


بهتر است بدانید مواد ترکیبی را هم که خود داروخانه ها درست می کنند طبق معمول زیاد کمتر از دیگر داروها ماندگاری دارند. علت این کار هم این است که در این داروها عامدانه و آگاهانه مواد نگهدارنده اضافه نمی بشود چرا که برای مثال بیمار قادر به خوردن آن ها نیست. اما همین داروها هم تاریخ مصرف معینی دارند که باید اطلاعات ملزوم را از سازنده آن گرفت.

ادامه مطلب
هشدار بارش شدید و رگباری باران در ٢ استان


قطره چشم

قطره های چشم اکثرا حاوی مواد نگهدارنده می باشند. با این وجود حداکثر چهار هفته بعد از باز شدن درشان قابل منفعت گیری اند. اما قطره های چشم کوچکی که تنها برای یک بار منفعت گیری درست شده اند مواد نگهدارنده ندارند. اگر بعد از باز شدن این قطره ها از آن ها منفعت گیری نشود باید دور ریخته شوند.

قطره ها

قطره ها، حتی قطره هایی که حاوی الکل می باشند، باید ظرف یک ماه منفعت گیری شوند. یقیناً اطلاعات دقیق تر در رابطه هر محصول را باید در دستورالعمل بسته خود قطره یافت.

کرم ها و ژل های حاوی آب

ماندگاری این محصولات بعد از باز شدن کمتر از پمادهای بدون آب است. این چنین کرم هایی که حاوی چربی می باشند اگر در معرض اکسیژن هوا قرار گیرند فاسد می شوند.

اسپری بینی

این محصول نیز بعد از باز شدن نباید بیشتر از سه ماه مورد منفعت گیری قرار گیرد. اسپری هایی که از طریق مخاط بینی جذب می شوند تنها به زمان یک هفته قابل منفعت گیری می باشند و بعد از آن در هر صورت تاثیرگذاری شان از بین می رود و باید دور ریخته شوند.

چطور باید داروهایم را ذخیره کنم تا ماندگاری آنها نگه داری بشود؟

نگهداری مناسب داروها امکان پذیر به افزایش تاثیرگذاری آنها پشتیبانی کند. کارشناسان پیشنهاد می کنند که بهتر است همه داروهایی که بیرون از یخچال می باشند را در اتاق خواب نگهداری کرد. چرا که اتاق خواب طبق معمول خنک و تاریک است.حمام به علت گرما و رطوبت مکان ایده آلی برای نگهداری داروها نیستند. به طور شبیه، داروها را نباید در هوای زیاد سرد رها کرد.

ادامه مطلب
مسترکارت از Shopping Muse رونمایی کرد؛ دستیار هوش مصنوعی برای خریدها

اکثر داروهای خوراکی جامد در فضاهای خشک و خنک و دور از نور پایدار می همانند. درب بطری های تجویزی را محکم بسته نگه دارید و داروها را همیشه دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

برای دستورالعمل‌های نگهداری مناسب به داخل بسته خود نگاه کنید یا از داروساز سوال کنید. مواظب باشید هر دستورالعملی را برای نگهداری در یخچال یا انجماد مراعات کنید.

قرص و شربت چه وقتی فاسد می بشود؟

آیا بیماران باید از داروهای تاریخ مصرف قبل منفعت گیری کنند یا خیر؟

هیچ زمان از داروهای تاریخ مصرف قبل منفعت گیری نکنید .اگر دارویی برای یک بیماری مزمن و بالقوه تهدید کننده زندگی الزامی است، به گفتن مثال، یک بیماری قلبی، درمان سرطان، تشنج یا آلرژی تهدید کننده زندگی، قبل از انقضای آن یک نسخه تازه دریافت کنید.

این داروها اگر تاریخ مصرف آنها همه شده باشد امکان پذیر مشکلات جدی تشکیل کنند:

انسولین

داروهای یخچالی

قطره چشم

داروی تزریقی

داروهای ترکیبی خاص

هر دارویی که به نظر می رسد تجزیه شده یا کدر است، یا بوی غیرطبیعی دارد، باید فورا دور ریخته بشود. هنگامی که شک دارید، همیشه بهتر است یک داروی تازه تهیه کنید و داروی قدیمی را با خیال راحت دور بریزید. در ربط با قرص ها طبق معمول کمتر مشکلی تشکیل می بشود اما در رابطه قطره چشم، اسپری بینی، شربت و پماد قضیه متفاوت می بشود. چرا که این داروها زمان بسیاری بعد از باز شدن درشان قابل منفعت گیری نیستند. به طور خلاصه می توان او گفت در هر دارویی که آب وجود داشته باشد، مشکل میکروبی شدن آن نیزوجود دارد.

منبع:سایت خبری سلامت

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی