نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دیدانگار

تا به حال شده در زندگی خود حس پوچی کنید؟ احتمالا سوال کنید حس پوچی در زندگی به چه معنی است؟ با حس پوچی چطور می‌توان مقابله کرد؟ اگر در زندگی حس پوچی می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. راه‌های بسیاری برای مقابله با آن وجود دارد که با هم ۵ مورد کاربردی آن‌ها را مرور می‌کنیم.

دلایل حس پوچی در زندگی می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. برای مثال، مشکلات سلامت روانی همانند افسردگی یا اختلالات خلقی امکان پذیر به حس غم و ناامیدی منجر بشود. این احساسات می‌توانند علاقه‌تان را به فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید، کم کند. علاوه‌بر این، سرخوردگی در کار، خانه یا اجتماع امکان پذیر شما را به جست‌وجوی معنایی عمیق‌تر در زندگی وادارد.

اما برای بهبود رضایت و حس هدفمندی در زندگی راه‌حل‌هایی وجود دارد. با چطور همراه شوید.

زندگی بی‌معنی و حس پوچی در زندگی

۵ راه مقابله با حس پوچی در زندگی

اکنون که معنی حس پوچی را فهمید شدیم ۵ راه مقابله با آن را مرور می‌کنیم.

ادامه مطلب
بلایند دیت و هر چیزی که باید درمورد آن بدانید_دیدانگار
آخرین مطالب

۱ـ مقصد‌دار زندگی کنید

اغاز مسیر زندگی موثر، با تعریف قیمت‌ها و باورهای شخصی‌تان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در این زمان، تمرین او گفت‌وگوی مثبت با خود و دورشدن از حواس‌پرتی‌هایی همانند شبکه‌های اجتماعی می‌تواند سودمند باشد.

برای عمیق‌ترشدن در آنچه برای زندگی موثر می‌خواهید و نیاز دارید، احساساتتان را کاوش کنید. سؤالات زیر برای اغاز‌کردن پشتیبانی‌کننده‌اند:

  • چه‌چیزهایی علتنشاط‌ام خواهد شد؟
  • دوست دارم کدام علایق و اشتیاقات را زیاد تر کشف کنم؟
  • چه‌چیزی مرا به‌سمت پیروزی می‌برد؟
  • پیروزی برایم به چه معناست؟
ادامه مطلب
رئیس جمهور چین خواستار رشد زیاد تر این سرزمین در حوزه فناوری شد_دیدانگار

۲ـ سپاس را تمرین کنید

بر پایه یافته‌ها، سپاس و شکرگزاری برای آنچه در زندگی دارید، راهی برای در بغل گرفتن خوبی‌های اطرافتان است که به‌سمت زندگی رؤیایی‌تان هدایت و به پیداکردن هدفی برای روزتان پشتیبانی می‌کند.

مطابق با تحقیقات دیگر، نوشتن شکرگزاری به افراد پشتیبانی می‌کند تا شرایط خود را به‌صورت مثبتی بازتعریف کنند، استرس را افت دهند و حال روحی‌شان را بهتر کنند. می‌توانید با راه حلهای زیر، سپاس را در زندگی روزمره‌تان بگنجانید:

  • نامه‌نوشتن به فردی که تأثیر مثبتی بر زندگی‌تان داشته است.
  • تهیه فهرست از چیزهایی که برایشان سپاس‌گزارید.
  • تعلق‌دادن زمان برای درنگ کردن در لحظاتی که حس سپاس می‌کنید.
  • ابراز سپاس در زمان دعا.

۳ـ کارهای معنی قسمت را کشف کنید

دقت‌کردن به چیزهایی که به زندگی‌تان معنی خواهند داد، می‌تواند در پیداکردن جنبه‌های مثبت پشتیبانی کند. بعضی اوقات اوقات، به نظر می‌رسد معمولی‌ترین چیزها بیشترین معنی را دارند، ازجمله دیدن منظره‌ای قشنگ در طبیعت.

ادامه مطلب
قابلیت‌های جدیدی برای هوش مصنوعی ChatGPT معارفه شدند_دیدانگار

دکتر نول نلسون (Dr. Noelle Nelson)، نویسنده و روان‌شناس بالینی، توضیح می‌دهد که «انجام‌دادن کاری با معنی شامل اهمیت و قیمت دادن به آن کار است.»

مثال‌هایی از دکتر نلسون درباره چگونگی یافتن معنی در زندگی روزمره:

  • تنظیم‌کردن زنگ هشدار در صبح برای این که به خودتان زمان کافی برای آماده‌شدن برای روز دهید، بدون این که عجله کنید.
  • در بغل گرفتن همسرتان، نه به این علت که کاری روتین است، بلکه به‌این‌علت که می‌خواهید از او سپاس کنید.

این چنین می‌توانید تمرین «ذهن‌آگاهی با قهوه» را امتحان کنید که شامل آگاه‌کردن پنج حس زمان مصرف نوشیدنی دلخواه همانند قهوه، چای یا آب می‌بشود.

۴ـ روی روابط مثبت تمرکز کنید

گذراندن زمان با افراد مثبت، راهی یقین برای پیداکردن معنی در زندگی است. بهترین روابط، روابطی‌اند که در آن‌ها افرادی وجود دارند که در طول مسیر، با حمایتو انرژی مثبت، تشویقتان می‌کنند.

ادامه مطلب
نمایی خارق العاده از شهر زیبای خرم آباد + عکس_دیدانگار

این چنین می‌توانید با مرور خاطرات خوش با خانواده و دوستان، گوش‌دادن به موسیقی‌ای که یادآور دوران شاد است یا ساختن آلبوم عکسی برای رویدادهای مهمّ زندگی، فضایی نوستالژی تشکیل کنید.

مطابق با تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۲۲، گذراندن لحظاتی با حسّ نوستالژی می‌تواند به افراد در یافتن، نگه داری و برگشت دادن معنی در زندگی پشتیبانی کند. این چنین بازدید‌ها مشخص می کند که نوستالژی می‌تواند حسّ تعلق و پذیرفتن را حتی در روبه رو با چالش‌های زندگی افزایش دهد. این مسئله مهم است که به یاد داشته باشید همه افراد گذشته مثبتی برای مرورکردن ندارند. اگر تجربه مثبتی با نوستالژی ندارید، به فکر شناسایی فرد یا توانایی‌ای باشید که خاطرات مثبت‌تر یا لذت‌قسمت‌تری را برایتان به همراه دارد.

۵ـ از متخصص پشتیبانی بگیرید

سفر درجهت یافتن معنی زندگی می‌تواند دشوار باشد، اما ملزوم نیست به‌تنهایی آن را طی کنید. برای پشتیبانی به مقابله با حس پوچی و پیداکردن معنی در زندگی، با درمانگر یا روان‌شناسی سخن بگویید کنید.

ادامه مطلب
١٠ عکس الهام قسمت درمورد زندگی و موفقیت_دیدانگار

اگر مشکل سلامت روان دارید، درمانگر یا روان‌شناس در مدیریت علایمی پشتیبانی می کند که امکان پذیر به احساسانی که توانایی می‌کنید منجر بشود

بیایید مرور کنیم

همانطور که دیدید راه‌های مقابله با حس پوچی در زندگی راه‌هایی پیچیده، شگفت و خاص نیستند. با این همه باید اعتراف کرد که پیمودن همین راه‌های به ظاهر ساده، آشنا و احتمالا حتی تکراری برای تعداد بسیاری دشوار است. اگر شما هم از افرادی هستید که در طی کردن این مسیر مشکل دارید از دوستان مورد مطمعن و حتی روانشناس و تراپیست پشتیبانی بگیرید.

زندگی چنان مورد قیمت است که دست پشتیبانی به سوی دوستان خود یا متخصصان دراز کنید. موافق هستید؟

منبع: psychcentral , psychologytoday

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی